نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: بهشت و دوزخ در آیین زرتشت

  1. Top | #1
    بهشت و دوزخ در آیین زرتشت



    عنوان کاربر
    کاربر ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    شماره عضویت
    3
    نوشته ها
    1,936
    پسندیده
    6,021
    مورد پسند : 4,556 بار در 1,803 پست

    ویترین مدال ها

    بهشت و دوزخ در آیین زرتشت

    « بنام پروردگار هستی بخش بزرگ »


    بر پایه ی قانون اشا انسان برعکس موجودات دیگر ، با توانایی اندیشیدن آفریده شده است و همین ویژگی ،

    او را از سایر پدیده های هستی متمایز کرده است .

    به عبارت دیگر ، اگر گوهر اندیشه و خرد را از انسان بگیرند در حقیقت ارزش های انسانی را از او گرفته اند .

    آشکار است که آزادی و اختیار ، مسئولیت را نیز به همراه دارد .

    که اگر جز این باشد ، پاداش یا کیفر ، به هر گونه که هست بی داد و بی منطق است.

    قانونِ عکس العمل ، بخشی از قانونِ اَشا است.

    رفتار انسان ، اختیاری است ولی بازتاب آن جبری و انکار ناپزیر است و این قانون،

    جزیی از نظام خلل ناپذیر حاکم بر هستی است.

    بهشت یا دوزخ، بازتاب طبیعی رفتار انسان به خود اوست.

    اهورامزدا برای همه خوشبختی و رستگاری آرزو دارد، از این رو راه درست زیستن را

    به کسی که از خِرَدَش بهره می گیرد نشان داده است .

    آنها که کژاندیشی برگزینند، بدگفتاری و زشت کرداری به وجود می آورند،

    بر خلاف قانونِ اَشا گام بر می دارند بر اساس فرآیند کنش و واکنش نتیجۀ رفتار خود را دریافت خواهند کرد .

    از این دیدگاه هرگز پروردگار، جایگاهی به نام دوزخ برای شکنجۀ انسان پدید نیاورده

    بلکه این خودِ انسان است که از روی عملکردش، بهشت و دوزخ را پدید می آورد.

    بهشت یا بهترین مکان هستی ، رسیدن به شادی و آرامش روان است که بازتاب اندیشه و کردارنیک انسان است .

    دوزخ یا بدترین جای هستی ، یعنی عزاب وجدان و افسردگی روان ، پی آمدِ کژاندیشی است

    که در دو جهان مادی و مینوی (تن و روان ) به سوی انسان باز خواهد گشت .

    به بیان دیگر ، نیکی یا بدی ، واکنش طبیعی خود را ، خود به خود به وجود می آورد.

    آنچه از بررسی فرهنگ زرتشتی بدست می اید آن است که کیفر و پاداش و بهشت و دوزخ

    در فرهنگ راستین زرتشتی جنبه مادی ندارد و بلکه چهره معنوی و روانی دارد و این موضوع

    نخست از خود مفهوم دو واژه بهشت و دوزخ بدست می آید و دیگر از درونمایه گاتها.


    معنای بهشت و دوزخ:

    دوزخ در اوستا به چهره "دروژودمان" است که معنای "سرای دروغ "را میدهد .

    همانگونه که میدانیم "دروغ" به معنای کژ اندیشی ، کژگفتاری و کژکرداری در فرهنگ زرتشتی

    بالاترین و زشت ترین و بزرگترین گناهان است و سرای دروغ بمعنای واقعی سرای همه بدیهاست

    و گرفتار شدن آدمی در سرای دروغ به معنای گرفتار شدن آدمی در بالاترین شکنجه های روانی و اندیشه ایست.

    واژه بهشت از واژه "وَهو" به معنای "به" و "نیک" و "خوب" گرفته شده و بهشت یعنی

    "بهترین" جای بهترین فروزه ها که در فرهنگ زرتشتی راستی است.
  2. 3 کاربر پست AlirezA عزیز را پسندیده اند .

    sarv (09-18-2012),سوگند (12-19-2012),شهاب فروهر (05-24-2013)

پاسخ با نقل قول پاسخ با نقل قول

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق برای تاریخ فا محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد